کاهگل

پورتفولیویی از طرح ها، تجربه ها و پژوهش ها

کاهگل

پورتفولیویی از طرح ها، تجربه ها و پژوهش ها

از شبنم عشق خاک آدم گل شد
شوری برخاست فتنه‌ای حاصل شد
سر نشتر عشق بر رگ روح زدند
یک قطره‌ی خون چکید و نامش دل شد

آخرین نظرات

هفت اصل حاکم بر معماری اسلامی: توحید

يكشنبه, ۱۷ دی ۱۳۹۱، ۰۷:۴۵ ب.ظ

اصول معماری اسلامی

 با توجه به جمیع جهات و توجه به آنچه تاکنون بر معماری اسلامی گذشته می‌توان این نوع معماری را با اعمال هفت اصل تبیین شده زیر به وجود آورد. این اصول در همه جا به صورت کم و زیاد اعمال شده، به طوری‌که اعمال این اصول ضمن نگرش به هنر مردمان سرزمین‌های اسلامی، مکتب‌های رایج پنج گانه متداول دنیای اسلام را به وجود آورده و به صورت محدودتری شیوه‌های معماری را در هر ناحیه‌ای معمول داشته‌اند. این اصول عبارتند از: توحید، اخلاص، علم، حیا و حجاب، عبادت و احترام، اقتصاد و ذکر.

توحید:

یکی گفتن به زبان، یکی دانستن، یکی دیدن، یکی شدن وجود خدا؛ یعنی کمال هنر. اعتقاد به خدای واحد و مورد پرستش همه ملل، این یگانگی را به وجود آورده که در مجموعه شهرهای اسلامی دنیا و در همه جا این وحدت دیده می‌شود؛ در شهرهای اسلامی به لحاظ داشتن نشانه‌های اسلامی نظیر مساجد، اماکن مقدسه و مذهبی، بازارها، میادین و در بین مردم، به کارگیری زبان عربی به مثابه زبان اول و یا زبان دوم و کتابت آن در همه نقاط. این وحدت ناشی از یک فرهنگ و نشأت گرفته از یک کتاب آسمانی است و این فرهنگ، خصوصاً در معماری مؤثر بوده است؛ مثل رعایت جهت قبله یعنی در یک شهر اسلامی، وحدت سمت و سو را به وجود می‌آورد.

این یگانگی را دور از عادات مختلف مردمانی اعم از سیاه و سفید، زرد و سرخ و حتی وجود شرایط علمی و افکار متفاوت، جدا از مکاتب مختلف معماری و شیوه‌های آن‌ها که در جهت و وحدت قدم برداشته‌اند، می‌بینیم. مساجد همه ملل، دارای صحن، غُرفات، حجره‌ها و شبستان رو به مرکز، یک میانسرا که در مرکز این میانسرا آب پاک و مطهر وجود دارد و قد برافراشته، گلدسته ها و مناره و گنبدها را در همه جا می‌بینیم که همه و همه در جهت وحدت هستند. این وحدت را حتی در هنرهای مستظرفه، نظیر کارهای گره و رسمی بندی‌ها و مقرنس نیز احساس می‌کنیم که همه به یک جهت و یک مرکز ختم می‌شوند.

همچنان که همه در هر کجای دنیا که باشند به سوی یک قبله تعظیم و احکام الهی را اجرا می‌کنند و مساجد قبرستان‌ها و شهرهای خود را در این جهت می‌سازند و با این همه کثرت، در آن وحدت دارند. این وحدت و یگانگی در هنر هم دیده می‌شود؛ یکی بودن در مبانی معماری در هنر اسلامی، وجود خدای یگانه و کتاب آسمانی‌اش که در جای جای این کتاب حکمت،‌ وحدت را بیان نموده است.

حکمت یعنی بیان اسرار هارمونی؛‌ یعنی برای نواختن آهنگ یگانگی، باید همه این هارمونی‌ها را شناخت و به کار برد. اصل مسلمانی یعنی تسلیم به هارمونی، تسلیم به تناسبات که زیبایی را به وجود می‌آورد و زیبایی، ما را مسلمان می‌کند. خلاقیت یعنی کشف هارمونی‌ها، کشف تناسبات در یک اثر هنری. بنابراین نبود تناسبات و هارمونی یعنی عدم خلاقیت. نظام عالم از واحد به کثیر و از کثیر به واحد است. عوامل وحدت‌بخشی از کثرت، شناخت تقارن، توازن، تعادل، تناسب و ... هستند. این عوامل و این هارمونی‌ها رد پای وحدت‌اند که می‌توان تحت عناوین ذیل این عوامل را دسته‌بندی نمود:

1. تقارن: وحدت در محوریت با مرکزیت؛

2. تناسب:‌ وحدت در ابعاد و اندازه‌ها؛

3. توازن: وحدت در هارمونی‌ها؛

4. تعادل: ایجاد وحدت در حجم ها و وزن ها؛

5. توافق: وحدت در عمل و فکر و در انتخاب عملکرد معماری؛

6. تطابق:‌ ایجاد وحدت با طبیعت و ساختمان؛

7. تشابه: همان وحدت در شکل است؛

8. تجانس: وحدت در جنس و صفت است؛

9. تناظر: وحدت در دید است؛

10. تساوی: در همه چیز.

شناخت و به کار بستن این هارمونی‌ها، یک اثر هنری را به هنر اسلامی، به ویژه در معماری نزدیک می‌کند. هنر معماری، خود عرصه مناسبی برای نشان دادن عوامل فوق است، زیرا معماری، خود بر اصول هندسی استوار است. به همین دلیل ایدئولوژی هنر اسلامی هندسه است که تغیر نمی‌کند، ولی در هر زمان و مکانی هنری بر این مبنا عرضه می‌شود.

با ویرایش از www.memaran.ir


  • صائب کفایتی

نظرات  (۳)

matlabe khoobi bood
ama baraye man ghabele dark nabood
پاسخ:
من خودم دفعه اول هیچی نفهمیدم. ولی چند بار که خوندم و سطر به سطر سعی کردم حس کنم و مقایسه، و در آخر یه چیزایی گرفتم که مفید و زیبا بود. کمی پیچیده و سنگین است ولی خیلی سخت نگیرید. خودش تزریق میشه :))
  • بهاره امانلو
  • یه سوال ذهنمو مشغول کرده: آیا میشه عبادتگاهی برای مسلمان ها ساخت که در اون از این اصول تبعیت نشده باشه؟ یعنی یه جور معماری تازه (و البته بدون پشتوانه). مطمئنا پشت این ٧ اصل کلی قاعده‌ها و فلسفه‌‌های پنهان و آشکاری وجود داره‎ ولی آیا برای مثال آشفتگی و بی نظمی نمی تونه به عنوان یکی از زیرمجموعه های صفات این عالم و از ویژگی‌های مخلوق آن خالقی باشه که در مخلوق خودش متجلی میشه؟ عبادت کردن در جایی پر از آشفتگی نمی تونه یادآوری یه سری واقعیت ها برای عابد باشه؟ مطمئنم به سختی نظر همواری میشنوم چون راهی خلاف جهت راه های قبلی برای رسیدن به هدف اصلی پیشنهاد کردم.
    پاسخ:
    این برام جالب بود که گفتید این آشفتگی هم میتونه نمادی از آیات خداوند باشه ولی صرفا باید دید که بنایی مثل مسجد فقط برای این ساخته میشه که مشخصات آیه ای از خداوند رو بده یا محلی برای نیایش و تجمع مردم و ... است. به نظر من مسجد جایی برای عبادته و آرامش و هر چیزی که به نوعی ممکنه که آشفتگی و حواس پرتی ایجاد کنه شاید خیلی درست نباشه ولی مهم ترین چیز اینکه اول کاربرد اون بنا شناسایی بشه بعد سر اینکه چه فرم هایی قابل استفاده هست بحث بشه. این که عبادت در مکان های آشفته و شلوغ آیا میتونه یاد آوری این صفت باشه درسته ولی شاید خود این آشفتگی اصل بشه و هدف در این بی نظمی گم بشه شاید خودتون هم به صورت تجربی حس کرده باشید که نیایش در مکان های خلوت و با نظم با توجه بیشتر و آرامش بیشتری صورت میگیره تا مکان های شلوغ
  • Bahareh Amanlou
  • MANZURAM YE ASHOFTEGIYE MOLAYEME MASALAN CHAND TA TARHE MOJ,YE JURAYI BEDUNE TAGHARON.VALI SHAYAD BE KHATERE PARADAYM HAYE FEkRI KE BEHESHUN DOCHARIM PAZIROFTANESH BARAMUN MOSHKEL BASHE.
    پاسخ:
    همواره شروع یک مسیر جدید خیلی سخته شاید حتی برای کسی که نظرش رو میده. چون معلوم نیست که نظرش درسته یا نه در حالیکه جدیدا میبینیم که چندین معمار غربی و شرقی انگار دست از مدنیسم کشیدن و دوباره به سنت نو آورانه پناه بردند. انگار دو قرنه که انسان هیچ پیشرفتی به معنای حقیقی نکرده. اگه منظورتون یه طرح مثل موجه که فکر نکنم بد باشه باید اجرا بشه و بعد از تجربش نظر داده بشه. وقتی خودتون میگین آشفتگی ملایم یعنی خودتون هم نظرتون به ملایم بودنه چون اساسا خیلی از این اصول بالا با فطرت انسانی جورند و شاید این پارادایم فکری که میگید به خاطر این استوار و قدرتمنده که بر پایه فطرت انسانی و طبیعت بوده. اگر هم نوآوری قراره صورت بگیره به نظر من اگر یک پشتوانه قوی داشته باشه هم از نظر علمی هم حسی و هم فطری هم مقبول واقع میشه و هم پایدار می مونه.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی