هفت اصل حاکم بر معماری اسلامی: اخلاص
اخلاص
ساختمانهای مسکونی همه بدون پیرایهاند. خلوص فقط باید برای خدا باشد. باید از هر چه زشتی و پلیدی است، دور باشد. همه چیز باید زیبا باشد: ان الله جمیل و یحب الجمال. در روند احداث ساختمانهای عمومی، آنچه هنرمندان دارند در طبق اخلاص تقدیم میکنند. اکثر اماکن وقفیاند؛ ساده و بیپیرایه و دور از اسراف. در اماکن باید همه چیز پاک، بیپیرایه و خالص باشد. آب را که نشانه پاکی است، در جای جای بنا به کار میبرند. نور را در همه ساختمان گردش میدهند. نور نشانه خلوص و پاکی است.
هر چه که میسازند به سوی آسمان نشانه دارد و همه چیز متعلق به اوست و در نهایت اخلاص قرار دارد. همه اماکن اشاره به آسمان دارند؛ گنبدها، دور قوسها، تیزی بالای دربها و پنجرهها همه نوک تیزاند و همه به آسمان اشاره دارند؛ حتی به هم دروغ نمیگویند. آنچه هست واقعیت دارد و از ساخت دکور درها و پنجرههای کاذب خودداری میشود.
آنچه در اجرای عملی اخلاص داشته باشد، بالطبع زیبایی نیز به وجود خواهد آمد. زیبایی به معنای قشنگی و جمال نیست؛ بلکه معنی آن زیبندگی، پذیرفتنی، دل خواستن، به سامان بودن و به تناسب بودن است. منبع زیبایی خدا است. زیبایی مقیاس ندارد؛ همچون آسمان که با داشتن زیبایی باشکوه خود، بدون مقیاس است و ابعاد طلایی هم ندارد.
باید توجه داشت که اعداد طلایی و اعمال و رعایت آنها هر چند در ایجاد زیبایی بدون تاثیر نیستند، ولی اصلاً ضامن زیبایی نبوده و باید از اعداد طلایی و خطوط ناظم نقوش و محورها استفاده کنی. از طرفی باید توجه داشت که اینها در طرحها محوریت و هدایت میبخشد. برای ایجاد زیبایی باید از سایر قواعد نظیر رعایت تقارن، تعادل، تشابه، توازن و... در اصل توحید شرح داده است، استفاده کرد.
گفتهاند زیبایی عصای زیبندگی و داشتن تناسبات و مناسبت ها در یک اثر اسلامی است و بایستی به سوی سادگی و بیپیرایهای رفت و در انتخاب فرمها و تزئینات متناسب و زیبنده دقت نمود. در بعضی از اماکن متبرکه امروز میبینیم که چنان پرکار و شلوغ کارنمودهاند که انسان به جای آنکه در این مکانها به سکینه و آرامشی که لازمه حضور قلب در عبادت است برسد، آن را از دست میدهد؛ حتی به جای استفاده از رنگهای نجیب و ساده و خودداری از تنوع رنگها، آنچنان شلوغ و پرکار عمل کردهاند که انسان را مضطرب مینماید.
با ویرایش از www.memaran.ir
- ۹۱/۱۰/۱۸