هفت اصل حاکم بر معماری اسلامی : عبادت و احترام
هر کسی بدون واسطه انسانی میتواند عبادت کند. لذا در معماری اسلامی چنین به نظر میرسد همه ساختمانهایی که به واسطه نیازهای مختلف بشری ساخته میشود، باید فضای ساده و بیپیرایه و پاک همچون مسجد باشند؛ یک شهر یعنی یک مسجد که خصوصیات عمومی یک مسجد را یک شهر با همه اماکن آن داشته باشند تا یک شهر اسلامی به وجود آید. در همه شهر میباید نمادهایی از یک شهر اسلامی به صورت شفاف و برجسته نمود پیدا کند تا هر شهروندی خود را در یک شهر اسلامی احساس کند؛ به ویژه اینکه در همه جا چه در مسجد و بازار و منزل میتوان عبادت کرد. هر چند مسجد فضای بیشتری برای عبادت دارد، ولی منزل و مسجد عین هم هستند: در مسجد بدون کفش را میروند، در منزل هم، در مسجد معامله نمیکنند، در منزل هم، در مسجد به چشم نامحرم به هم نگاه نمیکنند، در منزل هم.
محتوای معماری همه بناها و با هر کاربردی میتواند محتوی مسجدی هم داشته باشد. یک اثر معماری با یک محتوای عبادی، مسلم است پاکی میطلبد. اماکن باید طوری بنا شوند که دور از هر ناپاکی باشند. توالتها خارج از محیط آلودگیها و در بیرون بنای اصلی ساخته میشوند. آبریزگاهها در گوشه ای از حیاط، طوری ساخته میشود تا با پیمودن مسافتی، تطهیر کفش فراهم شود. احترام و حفظ حرمت منزل بر ساکنان آن واجب است. لذا حفظ و حرمت و ادای احترام در مسجد، واجبتر از منازل است. مساجد باید عاری از هر ناپاکی باشند و ورود هر پلیدی به مسجد حرام است.
این قرابت مسجد و منزل آنچنان است که در مسجد میتوانند مدتی را به حالت اعتکاف زندگی کنند. در معماری اسلامی نحوه معماری مساجد و همچنین اماکن مقدسه مانند مقابر ائمه و اولیاء و امام زادگان (ع) حتی دیگر اماکن عمومی، تقریباً نظیر یکدیگر و هر کدام حرمت خاص خود را دارند؛ به طوری که برای هر طرح، یک سلسله مراتب حرکتی و برای اماکن مقدسه یک سلسله مراتب تشرف وجود دارد، مثلاً در این اماکن در قسمت ورودی یک جلوخان و یا بست وجود داشته و حتی در قسمت جلوی آن زنجیر داشتهاند که مراجعهکنندگان به طور سواره وارد نشوند و حرمت مکان رعایت شود.
در کل توجه به احترام به طرفین در فضای خانه و همچنین ایجاد محیطی مناسب برای عبادت از اصول معماری اسلامی به شمار می آیندبا ویرایش از www.memaran.ir
- ۹۱/۱۱/۰۵