کاهگل

پورتفولیویی از طرح ها، تجربه ها و پژوهش ها

کاهگل

پورتفولیویی از طرح ها، تجربه ها و پژوهش ها

از شبنم عشق خاک آدم گل شد
شوری برخاست فتنه‌ای حاصل شد
سر نشتر عشق بر رگ روح زدند
یک قطره‌ی خون چکید و نامش دل شد

آخرین نظرات

دو پیوند متفاوت

جمعه, ۶ بهمن ۱۳۹۱، ۱۰:۵۳ ب.ظ

میخوام یه مقایسه ای باهم بکنیم. انسان کنونی همواره علاقه داره قدرت و نقش خودشو نشون بده و یکی از عرصه های مهمش معماریه. بار ها دیدیم که ساختمان یا سازه هایی نو به ساختمان هایی قدیمی برای کاربرد های دیگر پیوند زده میشن یا در محیط آن ساختمون قبلی ساختمان یا سازی دیگه ای بنا میشه. دو تا کار رو با هم ببینیم...

کار اول مربوط یه یه سازه مدرن در یک دانشگاه قدیمیه. خانم ض.ح معمار این سازه هستند که طبق کار های قبلی ایشون بازی الکی با فرمه! کاربری خاصی هم تو توضیحاتش نبود! آیا واقعا صرفا یک ابراز وجوده؟ یا قدرت نمایی مدرنه؟ هر کسی با دیدن عکس میفهمه که این سازه حال و هوای بنای سنتی رو تخریب کرده و تحت تاثیر گذاشته و اصلا باهاش هم خوان نیست. دانشجویی گفت فقط یه نوآوری برای اظهار وجود بشر نوین و افکارشه، من میگم درسته ولی قدرت نمایی و اظهار وجود به هر قیمت؟

 

حال بیاییم این پیوند رو تو نیشابور ببینیم. بنایی مدرن در کنار بنایی سنتی که به خوبی در عین نوآوری، حال و هوای سنتی رو به هم نزده و شاید جذاب تر هم کرده. چقدر حس خوبی داره که اظهار وجود و قدرت با احترام به بنا های دیگه باشه (ممکنه بگید داره از ایران تعریف میکنه ولی قضاوت پای خودتون ). بیاییم خودخواهی های خودمون رو کنار بزاریم و احترام به بنا های پیرامون رو هم در نظر بگیریم.

  • صائب کفایتی

نظرات  (۲)

  • فردین طهماسبی
  • منم پایم!
  • بهاره امانلو
  • من از هر دو پیوند دفاع می کنم.
    پیوند اول: وقتی وارد بنا می شیم یه صحنه ی غیر منتظره می بینیم؛ این امر ممکنه در بعضی پذیرشی به دنبال نداشته باشه، اما ممکنه در فردی تلنگری ایجاد کنه: نکنه بنای اولیه پوسته ای برای پوشش سازه ی داخلی باشه، (مثل ظاهر و باطن) در مکتب باروک ریاکاری را بزرگنمایی می کنن تا بدین وسیله نوعی حس کنجکاوی برای کشف واقعیت پشت پرده ایجاد کنن. سازه ی داخلی یه چیزی شبیه تخیله، پیچیده تر و ناشناخته تر از بنای اطرافه و در اون حرکت و تحول حس میشه. به نظر من شکل این سازه خیلی ماهرانه بیانگر حضور (و نه ظهور) "من حقیقی"ه می تونه باشه.
    پ.ن: ویژگی های مکتب باروک: پیشنهاد نشان دادن تصنع به جای طبیعت - ایجاد حس ابهام و نوعی ترس - فرم های گویای حرکت (تاکید بر تحول جهان) - گاهی غلبه ی فرم بر معنا برای ایجاد تلنگر
    پ.ن: البته اطلاعات من در این زمینه ناقصه و احتمال خطا داره.
    پاسخ:
    جواب بسیار جالبی بود. آفرین ،مشکل من اینکه همون مکتب باروک ممکنه بر اساس احترام متقابل نباشه.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی