خلاصه ای از ۱۰۱ نکته
* خطوط را در انتها از هم رد کنید این کار هم به گوشه ها قدرت میبخشد و هم از گرد شدن گوشه ها جلوگیری میکند
* از بین فضا های منفی عبور میکنیم و در فضا های مثبت زندگی میکنیم (اگر فضا پس از قرار دادن نقش ها بی شکل باشد منفی و اگر شکل دار باشد مثبت است)
* معماری ساخت متفکرانه فضاست -لوئی کان
* تجربه ما از فضای معماری به صورت جدی تخت تاثیر نحوه ورود ما به آن می باشد ، مکان باشکوه مقدس زمانی باشکوه تر به نظر می آید که در انتهای سلسله فضا های کم اهمیت قرار گیرد. (به نظر من شاید وصل ، گذر و اوج در شعر را با همین کار در قالب معماری آورد)
* یک فضای معماری را برای هماهنگ شدن با یک برنامه، تجربه یا هدفی خاص طراحی کنید
* ایده های ساختاری از ادراکاتی حاصل میشود که معمارانه نیستند و باید قبل از طراحی یک فرم نهادینه معماری شوند
* هرچه ایده خاص تر باشد جذابیت آن بیشتر میشود
* هر تصمیمم طراحی حداقل باید به دو طریق اثبات شود
* مرحله به مرحله ترسیم کنید
* نگرانی معماران نحوه تعامل انسان با اشیاء فیزیکی است
* یک معمار درباره همه چیز چیز هایی میداند ، یک مهندس درباره یک چیز همه چیز میداند
* طراحان خوب سریع عمل میکنند: یک طراح ضعیف تلاش میکند ایده ضعیف را نگه دارد ، یک طراح خوب نمیترسد از اینکه ایده اش نابود شود، ایده خود را عوض کنید یا اگر لازم باشد رها نکنید
* با ارزش ترین چیزی که از یک آتلیه معماری بدست می آورید فرایند پیشرفته طراحی است نه یک ساختمان
* هر کیفیت زیبایی شناختی معمولا با وجود موضوعی متقابل تقویت می شود
* یک ترکیب بندی ایستا ساکن به نظر می آید و یک ترکیب بندی پویا چشم را به چاوش و جستجو ترغیب میکند
* اگر نمی توانید ایده های خود را به مادربزرگتان به گونه ای توضیح دهید که آن ها را بفهمد موضوع خود را به خوبی نمی شناسید
* زیبایی، بیشتر به واسطه روابط هماهنگ بین عناصر یک ترکیب بندی به وجود می آید، نه به خاطر زیبایی خود عناصر
* شکل های هندسی در ذات، دارای کیفیت های پویایی هستند ( احتمالا در این باره یه پست بزارم)
* ستون ها تنها عناصر سازه ای نیستند، بلکه ابزاری برای سازمان دهی و شکل دادن به فضا هستند
* با مدل ها طراحی کنید
* کمی بزرگتر از نیاز طراحی کنید (برای من خیلی نکته مهمی بود، حتما توضیحاتش رو بخونید)
* تمام تلاش ها و آثار طراحی، روح زمانه را بیان میکنند (البته الان به نظر من بیشتر روح طراح رو بیان میکنه)
* به جای ترسیم دقیق و واقعی مصالح، بیشتر بر ارائه و بیان با ظرافت کیفیت آن ها دقت کنید
* برای طراح خوب شدن فراموش کنید که شما می خواهید ساختمان چه باشد، در عوض ببینید ساختمان چه می خواهد باشد و در نهایت کیفیت زیبای شناختی آن را بیان کنید
* جایگذاری متفکرانه نقاط قوت میتواند فضای داخلی فعالی ایجاد کند (به نظر من این نکته تو طراحی یک مجتمع تجاری کار آمد بسیار مهمه)
* وقتی مفصل بندی ثانویه یک جسم، سطح یا فضا، با هندسه اولیه و سطح اصلی آن در تضاد باشد معمولا متعادل تر و کامل تر احساس می شود
* همیشه یک موضوع را با در نظر گرفتن آن در ضمینه بزرگتر بعدی که در آن قرار دارد طراحی کنید
* محدودیت ها باعث بروز خلاقیت می شوند
* طراحی تنها یک روش برای به تصویر کشیدن راه حل طراحی نیست، بلکه خود روش فهم مساله ایست که سعی در حل آن دارید
* معماران دیر شکوفا می شوند:
معمار باید درباره تاریخ، هنر، جامعه شناسی، فیزیک، روان شناسی، مصالح، نشانه شناسی، جریانات سیاسی و زمینه های بسیاری دیگر بداند. آموختن چگونگی گردهم آوردن موارد بسیار زیاد در یک محصول به هم پیوسته وسازگار، نیازمند زمان زیادی است و در این مسیر آزمایش و خطا های زیادی صورت میگیرد...
- ۹۲/۰۱/۲۲