کاهگل

پورتفولیویی از طرح ها، تجربه ها و پژوهش ها

کاهگل

پورتفولیویی از طرح ها، تجربه ها و پژوهش ها

از شبنم عشق خاک آدم گل شد
شوری برخاست فتنه‌ای حاصل شد
سر نشتر عشق بر رگ روح زدند
یک قطره‌ی خون چکید و نامش دل شد

آخرین نظرات

مسجدی در دل پارک

چهارشنبه, ۱۸ بهمن ۱۳۹۱، ۰۵:۴۶ ب.ظ

این مسجد یکی از زیباترین، نوین ترین و در عین حال دلنشین ترین مسجدی که من دیدم. این مسجد که در پارک لاله تهران ساخته شده به نظر من از اون سازه هاییه که در عین نوآوری های بسیار عالی، گفت و گوی فرهنگی دارد. اگر هم بحث معماری اصیل اسلامی بخوایم بکنیم می تونیم بگیم که اولا مناره ی بلندی ندارد، دوما تزئینات در حد قابل قبول به زیباترین شکل کار شده است. 

زیبایی های فرمی و ترکیب رنگی جالب در عین ایجاد کنتراست های خوب قابل توجه ه . همین طور هم که میبینید گنبد نوآورانه است و شاید هم اصلا گنبد نباشه


زیبایی رنگی برای ایجاد حسی آرامش بخش:


و این هم داخلش. سقف چوبی مطابقت خوبی با فضای پارک دارد و داخلش هم خیلی تزئینات اضافی ندارد:

میبینید واقعا! چه بسا افرادی فرم های مسخره و هرز تحویل میدن و الکی معروف میشن، کی میدونه چه کسی اینو ساخته؟ کی توجهی به این بنا کرده؟ اصلا تا حالا کسی اینو دیده تو فضای وب؟ واقعا به قول علی آقا انسان امروزی کوتاه قامت شده. بیخیال این درد درمان ندارد تا خودمون نخوایم!

* لطفا فقط خواننده نباشید و نظر بدهید ، اگه قرار باشه من همش بزارم و شما بخونید که نمیشه، می خوایم مثلا چندین نظر رو داشته باشیم و مخالف و موافق نقد کنن*

  • صائب کفایتی

نظرات  (۹)

  • فردین طهماسبی
  • man k bahat kamelan movafegham
    پاسخ:
    ;))
  • علی حاجی اکبری
  •  صائب عزیز˛ من احساس متفاوتی از فضای داخل داشتم. البته این احساسو از عکس به دست نیاوردما :). چند بار اوﻥجا نماز خوندم. حس می کنم برا یه فضای کوچیک مثل این˛ این همه بافت و رنگ و طرح و نقش˛آدمو دچار حس بدی می کنه. سقف چوبی˛ آینه کاری˛ شیشه های  رنگی˛ محرابی اوﻥجوری و فرشی اوﻥطوری. و اتفاقا نظرم اینه که تزیینات بیش از حده. خوشحال ﻣﻰشم اگه راهنماییم کنی :).

    پاسخ:
    اون فرش ها جزو طراحی فکر نکنم به حساب بیاد. فکر کنم محراب بعدا اضافه شد چون از این محراب های پیش ساخته است. با آینه کاری گوشه ام موافق نیستم ولی من در کل میگم هر مسجدی زیر سقفش خیلی کار شدس مخصوصا زیر گنبد در حالیکه این سقفش سادس. البته شاید اگر سقف کاملا هم صاف می بود بهتر بودا ولی کلی که نگاه کنیم و قالب اصلی بدون وسایلی که بعدا اضافه شده در ذهن بیاریم کار خوبی ارائه شده. البته این نظر منه
  • بهاره امانلو
  • اتفاقا هفته ی پیش این مسجدو دیدم، نظرمو به خودش جلب کرد.
    شما رو یاد دریا نمی ندازه؟ فرم موج گونش و گلدسته ش که شبیه فانوس دریاییه. (یه دریای آجری، تازه با پناهگاه!)
    پاسخ:
    قبلش سلام بابت تاخیری که در سرزدن به کاه گل داشتید. دقیقا می خواستم همینو بگم . این همون چیزی که قبلا گفتید:"طرحی از یک دریا" البته طرح موج تو مسجد کوی دانشگاه خیلی بیشتر نمایانه که تو پست بالا گفتم.
  • شاگرد شوفر
  • سلام
    به نظرم باید ببینیم یه اثر هنری چی می خواد بگه گاهی فقط می خواد در هیئت یه اثر هنری منفرد یه کار خوب باشه. و گاهی میخواد حرفای گنده گنده بزنه مثلا خودشو یه الگو معرفی کنه یا مثلا بگه به جای کار "خوب" (یه اثر هنری فردگرا و وابسته به زمینه) من یه کار "درست" ام !!  (درست ینی معماری رو یه علم دونستن و راه و روشمون رو به دیگران تجویز کنیم)

    به نظرم این مسجد خیلی صمیمی و خوبه! حرف زیادی نمی خواد بزنه ینی در حد خودش و این که یه مسجد خوب توی یه پارک معروفم میخوام یه کار و اثر خوب باشم و توی این موضوع واقعا موفقه :)

    من با اجازه مطلب رو این جا هم بازتاب دادم :
     http://dast-andaz.blog.ir/
    پاسخ:
    ممنون از نظر خوبتون
    من برای بازدید از موزه معاصر کار اقای دیبا رفتم به اون پارک و این مسجد توجهمو جلب کرد به نظر از فرم نورگیرهای موزه هنر های معاصر در قسمت گنبد تاثیر گرفته که اقای دیبا هم اون فرم رو از بادگیرهای یزد الهام گرفته ممنون از توجه شما به این عصر

    با این که تعریف این مسجد رو شنیده بودم ولی وقتی وارد قسمت خانم ها شدم و در واقع اصلا اون چیزی که انتظارش رو میکشیدم نبود اصلا برای خانم ها گویا پیشبینی فضایی به عنوان عبادت نشده بود .یک فضای دسته دوم بهش اختصاص داده بودند. تنگ و باریک .قسمت انتهایی مسجد رو با یک پارتیشن اختصاص دادن به خانم ها.خیلی تو ذوقم خورد.
  • مهران نقی‌زاده
  • این بنا، مسخره‌ترین چیزی است که تا کنون به دست بشر ساخته شده.
    درود بر شما.معمار این نمازخانه عدنان شماع معمار عرب هست که در سال72 آنرا طراحی کرده است...منبع الهام او هم به گمانم کارهای آنتونیو گائودی بو حسن فتحی مصری وده است

    سلام مطلب خیلی عالی گذاشتین ممنون

     

    پاسخ:
    سلامت باشید

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی