کاهگل

پورتفولیویی از طرح ها، تجربه ها و پژوهش ها

کاهگل

پورتفولیویی از طرح ها، تجربه ها و پژوهش ها

از شبنم عشق خاک آدم گل شد
شوری برخاست فتنه‌ای حاصل شد
سر نشتر عشق بر رگ روح زدند
یک قطره‌ی خون چکید و نامش دل شد

آخرین نظرات

معرفی نقاش ایرانی: نعمت الله کفایتی

سه شنبه, ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۷:۱۵ ب.ظ

نعمت الله کفایتی سال 1335 در شهرستان گلپایگان متولد شد. او به همراه خانواده در مقطع دبیرستان (با تعریف سنتی آن) به تهران می آید و سالهای دبیرستان را در تهران میگذراند. در سال 1349 در مقطع دوم دبیرستان (سوم راهنمایی) نقاشی های یک هنرمند کرمانی (ایرج یزدان پناه) در پاساژ عدل تهران او را مجذوب هنر و نقاشی میکند. او با اصرار فراوان از پزدان پناه درخواست میکند که در ایام تابستان به عنوان پادو در گالری او مشغول به کار شود. انگیزه اش برای این کار یادگیری فنون و حرفه هنر نقاشی به طور غیر مستقیم بود بنابراین در سن 14 سالگی شروع به تمرین و یادگیری نقاشی میکند. در همان ایام تابستان یک هفته که یزدان پناه برای مسافرت به کرمان میرود و گالری را به دست او می سپارد، شروع می کند و در همین هفته سه تابلو می کشد (و حتی در همان هفته یکی را هم میفروشد). یزدان پناه که نمی دانست او نقاشی بلد است و هدفش برای کار در گالری تعلیم بوده وقتی بر میگردد شوکه میشود و البته خوشحال. در همان سالهای درس دبیرستان چندین تابلو او از طریق گالری یزدان پناه فروخته می شود، شاخص ترین اثر مربوط به آن دوران او کپی نقاشی حضرت ابراهیم (ع) در سال 1351 است:

نعمت الله کفایتی در سالهای 54 تا 57 به عنوان مربی کانون پرورش فکری کودکان در شهر های مشهد و محلات در کنار دبیرستان و دانشگاه مشغول به کار می شود. در این مدت چندین کار هم به معلمین و اساتید دانشگاه خود می فروشد.

او ابتدا یک سال را در رشته زمین شناسی دانشگاه فردوسی مشهد تحصیل میکند و بعد به خاطر عدم علاقه رشته ی خود را به مهندسی کشاورزی در گرایش دام پروری در دانشگاه تهران تغییر میدهد. (که البته به این رشته هم علاقه چندانی نداشت!) در این بین هنر نقاشی خود را هم تکامل میبخشد و به نقاشی های مستقیم از طبیعت و از روی مدل می پردازد، نقاشی های او در این مدت به یک تاجر اهل هنر به اسم عبداللهی فروخته می شدند.

بعد از اخذ مدرک لیسانس، در سال 1366 به طور مستقل در مجموعه "گذر فرهنگ و هنر" پارک لاله در یک غرفه به ادامه کار هنری خود می پردازد و نقاشی های زیادی در آن دوران برجا میگذارد. شاخص ترین اثر هنری آن دوران که به گفته خودش بهترین نقاشی اوست و او در یک حال و هوای عرفانی و روحانی خاص به خلق آن پرداخته است، "پسر چوبان" است (سال 1366):

دو اثر شاخص آن دوران:

نعمت الله کفایتی پس از ازدواج در سال 1369 و با ورود کامپیوتر علاقه به گرافیک پیدا میکند و به گرافیک مشغول می شود، و در این بین هنر نقاشی خود را نیز برای ارضای روحیه هنری خود ادامه میدهد...

اثر های شاخصی که عکسشان در دست است!:

سال 1373:

1378:

سال 1382:

1387:

1391:


  • صائب کفایتی

نظرات  (۸)

  • فردین طهماسبی
  • dorooooood bar ishan va hemmate motealie ishan


    dorood bar farzande nazanineshan!
    پاسخ:
    ممنونم فردین جان
    بعضی کارهاشون حال و هوا رو خیلی خوب منتقل می کرد.مثل اون دختر تاب سوار یا اون کشتی ها. تابلو پسر چوپان هم که دیگه عالی بود واقعا!
    درضمن عاشق نثر گزارش گونه‏ تم  صائب!
    یه سوالم بپرسم.الان تو چه زمینه ای فعالن؟
    پاسخ:
    ممنون. الان تو زمینه گرافیک مشغولند به عنوان حرفه کاری

    ایشالا هر روز رونق به کاراشون بیش بیشک بیشتر بشه اشالا!

     

    پاسخ:
    ماشاالله D:
  • علی حاجی اکبری
  • :)))))))
  • امیر حاتمی
  • احسنت آقا صائب این شعر سعدی در مورد زندگی پر فراز و نشیب پدر صدق میکنه و انشاالله برای ما هم درس زندگی و تلاش داشته باشه:

    وگر قیمتی گوهری غم مدار

    که ضایع نگرداندت روزگار

    بدر می‌کنند آبگینه ز سنگ

    کجا ماند آیینه در زیر زنگ؟

    هنر باید و فضل و دین و کمال

    که گاه آید و گه رود جاه و مال

    پاسخ:
    خیلی ممنون. شعر زیبایی بود
  • لیلاقانعی
  • سلام واقعا کیف کردم من هم نقاشی میکنم هم رنگ وروغن هم نقاشی مینیاتور روی سفال اما تاحالا نه استاد داشتم نه کلاس رفتم ولی همه میگن کارام خوبه.پول ندارم خرج کنم میخوام کسب درامد کنم.3ساله از همسرم جدام میخوام بانقاشی همراه شم شاید تنهاییمو پر کنه.لطفا استاد راهنماییم کنید شما از چه رنگی استفاده میکنید اگر سیدی اموزش خوب سراغ دارید راهنماییم کنید من اموزشای بابراس رو دیدم ممنون

    با درود و سپاس به استاد وخسته نباشید بسیار عالی بود من جمشیدی هستم از شاگردان شما دهه 60درکنار شما بودن باعث افتخار بود .موفق باشید

  • پریسا نجفی
  • فوق العااااده بود. هم پدرتون هم نقاشی ها هم اینکه خودتون این مطالب و نوشتید درباره ی ایشون. خیلی خوب بود. اصلا اشکم دراومد. 
    پاسخ:
    نظر لطفتونه
    ممنون

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی